Meten is weten…

Onmisbaar in een goede aansturing en begeleiding is niet alleen een gedegen en gewogen ‘Sales-thunnel’ (pijplijn/pipeline), maar ook een goede analyse van activiteiten en resultaten, welke de historische en actuele status van een Sales Area en/of Sales persoon in kaart brengt. Deze worden vaak aangeduid als Key Performance Indicators (KPI’s).

Vaak zie je een samengesteld overzicht van data resources tot èèn overzichtelijke Key Results Analysis (KRA), meestal een Excel-sheet. Dit is een verzamelblad van KPI’s, zie voorbeeld hieronder:

Hieruit kunnen dan uiteraard ook overzichtelijke grafieken worden gemaakt, welke op hun beurt weer gebruikt/verwerkt kunnen worden in bijvoorbeeld een Sales Presentatie.

Enige voorbeelden hiervan zijn:

  • Omzet vs. Target en n-1 (zelfde periode vorig jaar)
  • Retention rate (fidelisatie graad) > % van klanten die daadwerkelijk gekocht/besteld hebben in een periode
  • Marge vs. Target en n-1
  • Suspect, prospect, afspraak, offerte en New Win activiteiten.
  • Backwards Planning (welke activiteit is nodig om tot een bepaald resultaat te komen)
  • Etc…

Cijfers welke zijn op te halen uit systemen zoals SAP, Navision, Exact, Microsoft Dynamics CRM, etc..

Een KRA is ook op basis van op maat gemaakte KPI’s samen te stellen. Informeer naar de mogelijkheden! Contact